Dorpenronde: Deest als tweede in de rij

In Deest was de opkomst beduidend lager dan eerder in Horssen – alsof men al berustte in  sluiting op termijn. Maar van berusting bleek geen sprake, in tegendeel: na verloop van enige tijd kwamen niet alleen de emoties los, maar ook de nodige technische én praktische aanvullingen en suggesties.

Opnieuw benadrukte het parochiebestuur dat het haar inzet is, om alle kerkgebouwen voor de gemeenschappen te behouden. Tevens benadrukte zij, net als eerder in Horssen, dat initiatieven vanuit de Deester gemeenschap op termijn tot bijstelling van het gebouwenplan kan leiden.

Het verslag van de avond moet nog worden gemaakt, maar van enkele uitspraken willen we u alvast deelgenoot maken.

• Hoe dan ook, de luidklok moet in elk geval voor Deest behouden blijven. (met applaus werd ingestemd)
  • Na de oorlog lag een groot gedeelte van Deest in puin. Ook de kerk moest helemaal worden opgebouwd. Daar heeft de Deester gemeenschap zelf voor gezorgd. Ook heeft zij tot op de dag van vandaag alles perfect onderhouden; niks achterstallig onderhoud.
  • Opvallend: in Druten wordt voor slechts de helft van de overledenen een kerkelijke rouwdienst gehouden en in de andere kerkgemeenschappen voor alle overledenen.
  • Met minder reserveren voor groot onderhoud redden we het gemakkelijk, zeker voor de komende vier jaar.
  • Het kerkgebouw moet in Deest blijven, anders wordt de leefbaarheid van de gemeenschap ernstig aangetast. (ook hier applaus)
  • In Druten voel ik niets ten faveure van de andere gemeenschappen die al veel hebben moeten inleveren.
  • Wij hebben misschien niet zo’n heel mooi gebouw, maar onze kerk is wel functioneel. Pastoraal biedt zij veel mogelijkheden, meer dan bijvoorbeeld de kerk in Druten.
  • In onze kerk voel ik me thuis.

De volgende bijeenkomsten in het kader van de dorpenronde zijn:

• dinsdag 18 november Druten, parochiecentrum
  • woensdag 19 november Afferden, pastorie
  • dinsdag 25 november Puiflijk, kerk Puiflijk

Elke bijeenkomst begint om 20 uur. U bent van harte welkom.

> zie ook ingekomen reacties