Uitnodiging Ecokerk: samen een boom planten

5 jaar Laudato Si’ Op 24 mei 2020 was het vijf jaar geleden dat de encycliek Laudato Si’ aan de wereld werd voorgesteld. De encycliek vond wereldwijd weerklank en inspireert duizenden mensen en groepen. Hij had ook een enorme invloed op de politici die eind 2015 het historische Akkoord van Parijs afsloten.

In maart dit jaar stuurde de paus Franciscus via videoboodschap de uitnodiging de wereld in om een ‘Laudato Si’-week’ te vieren. Door de coronacrisis moest het programma van de Laudato Si’-week helemaal worden aangepast en waren alle activiteiten online.

Het traject gaat verder.  Alle gemeenschappen en instellingen worden aangemoedigd om in zeven jaar tijd volledig duurzaam te worden in de geest van de Integrale Ecologie. De campagne van Ecokerk sluit daar bij aan.

Lokale groepen en gemeenschappen (parochies, bewegingen, scholen, congregaties…) worden uitgenodigd om een fruit- of vruchtboom te planten om zo uitdrukking te geven aan hun engagement Laudato Si’ ernstig te nemen, en om integrale ecologie als basis te nemen van hun handelen, vieren en spreken.

Dit beogen ook wij in onze parochie H. Franciscus en H. Clara te doen de komende tijd.  Van 1 september tot 4 oktober 2020, is een buitengewoon geschikte periode om dit te doen en bijgevoegd materiaal geeft ons handreikingen en volop inspiratie om met de encycliek “Laudato Si” aan de slag te gaan.

Klik hier voor de teksten.

In deze crisistijd samen een boom planten, die pas over enkele jaren vrucht zal dragen, is ook een boodschap van hoop en vertrouwen. Ondanks alles is dit ook een creatieve tijd, een ‘tijd voor de Schepping’ waarin we onze roeping als medescheppers ernstig nemen.  Het bijbels scheppingsverhaal krijgt opnieuw betekenis.

Het is tijd om moedig te zijn en radicaal te kiezen voor verandering. Voor toekomst en meer kwaliteit van leven, meer welzijn voor iedereen. Met Laudato Si’ als inspiratiebron wil Ecokerk onverminderd bijdragen aan die opdracht.

Van harte welkom voor komende activiteiten rond Ecokerk

U bent allen uitgenodigd deel te nemen aan de komende activiteiten in het kader van ecokerk

Dinsdag 1 september 18.45 uur parochiekerk H.H. Ewalden

starten we met een Gebedsviering  voor de zorg voor de schepping ( i.p.v. de Vespers, die komt te vervallen )

Verder staan de vieringen van zaterdag 5, 12, 19, 26 september

in het teken staan van Ecokerk. Evenzo zondag 4 oktober.

Dan zullen we de periode, die we op 1 september begonnen zijn, afsluiten met een feestelijke viering waarna we een boom zullen planten in de pastorietuin.

Vertoning Film: Energy to change (energie om te veranderen) een documentaire van CIDSE, 36 minuten, Engels gesproken,

Nederlands ondertiteld, staat op youtube kanaal R.k. Parochie H.Franciscus en H.Clara onder speellijst:  docu bijbel onderwerpen

U kunt deze film thuis bekijken of donderdag 8 oktober om 14.00 uur in het parochiecentrum.

Pastoor Jos Hermans