Vrienden van de Ewalden

Vrienden Ewalden logo met tekst

De Vrienden van de Ewalden is een groep van zo’n driehonderd mensen die bewogen zijn om de schitterende Ewaldenkerk, in het hartje van Druten voor nu en de toekomst te bewaren.

De “Vrienden” is tot stand gekomen in 1997, toen de majestueuze kerk aan een grondige restauratie toe was. Naast de paar miljoen gulden rijkssubsidie moest de kerk zelf een half miljoen gulden bij elkaar zien te krijgen. Dat is gelukt met heel veel activiteiten.
Zoals de oprichting van de “Vrienden van de Ewalden”.
Van de overheid moest er een onderhoudsplan, met financiering voor de toekomst gemaakt worden. Want dit karakteristieke monument ontworpen door de beroemde architect Pierre Cuypers blijft veel geld kosten. Mede dank zij de “Vrienden” is regelmatig onderhoud mogelijk.

Het is daarom wel noodzakelijk om dat aantal “Vrienden”minstens te handhaven. Door natuurlijk verloop zijn nieuwe “Vrienden” feitelijk nodig. Laten wij samen trots zijn op dit beeldbepalend gebouw van Druten, in 1877 gerealiseerd door de bouwmeester die o.a. ook het Rijksmuseum en het Centraal Station in Amsterdam tekende.

U bent “Vriend” voor een jaarlijks bedrag van € 22,68 (de vroegere
vijftig gulden). Aanmelding heel graag bij Jan Daamen, tel. 06-10362861
of per mail: j.daamen34@upcmail.nl
Hartelijk dank voor uw medeleven.

“Vrienden”ontvangen 2x per jaar een nieuwsbrief, geredigeerd door Jan Daamen, Jan Dekkers en Ton Lansdaal.

De Ridders van Gelre hebben weer aandacht besteed aan de Ewaldenkerk. U kunt deze uitzending van Omroep Gelderland (maart 2022) hieronder terugzien. Ook kan dat via hun website, waar bovendien nog meer informatie is te vinden: >klik hier.

Archief vriendenblad ‘Vrienden van de Ewalden’

Deze fraaie tegels uit Druten zijn in heel Nederland terug te zien