Woord van onze pastoor

Broeders en zusters in Christus, langs deze weg wil ik u vragen om in gebed met elkaar verbonden te blijven. Weet u welkom en kom gezond naar de kerk.

Het is verwarrend voor iedereen wat door beleidsmakers besloten wordt en het roept bij veel mensen vragen op. Terwijl we in onze parochiekerk en parochiecentrum het goed voor mekaar hebben en de diensten ook door u goed bezocht worden moeten we vrijwillig ons voegen omdat er partijen zijn die vol ongeloof naar ons kijken en niet willen dat wij een uitzonderingspositie hebben.

Geen paniek.

Onderzoekt alles en behoud het goede. Bezorgdheid is oké, ook de goede adviezen van het RIVM, medische professionals en gezondheidsexperts, die we niet moeten negeren. RIVM-baas Jaap van Dissel gaf onlangs nog aan dat er geen reden is om het dragen van mondkapjes te verplichten. Op 29 juli zei hij tijdens een persconferentie: “De conclusie van het OMT is dat er momenteel op grond van wetenschappelijke kennis geen reden is tot een dwingende plicht tot het dragen van niet-medische mondkapjes. Wetenschappelijk bewijs ontbreekt daar domweg voor.” In een interview noemde hij het besluit van het kabinet om mondkapjes in publieke binnenruimtes dringend te adviseren vooral een politiek besluit en niet zozeer één dat op medische gronden is gebaseerd.

Wijs niet, demoniseer elkaar niet.

Covid-19 is niemands schuld.  Eens vroeg iemand aan Jezus: Wiens schuld is het dat deze man blind is geboren? Jezus antwoord was helder: Niemands schuld. (Johannes 9,2)  Wijs geen zondebok aan, het gebeurt aan ons, overkomt ons allen. Laten we juist solidaire zijn en naar elkaar omzien in deze tijd en vragen hoe het gaat. Ik weet dat vele activiteiten in de samenleving en kerk helaas geannuleerd worden vanwege de toename van positieve tests, maar de liefde en verbondenheid neemt geloof ik evenredig toe.

Zorg voor elkaar.

Het stond al hoog in ons vaandel, maar juist in de komende periode waar de roep om strengere maatregelen en een tweede lockdown toeneemt, laten wij naar elkaar omzien en vragen hoe het gaat en of we iets kunnen doen. Met name voor degene die ongevraagd in een isolement terecht komen. Een kaartje sturen met een bemoedigend woord, een belangstellend telefoongesprek, het doet de mens goed. Ik lees dat ook de bloemen verkoop is toegenomen. Een klein gebaar met liefde gegeven en dat voel je.

Blijf bidden.

Met bezwaard gemoed hebben we in onze parochie van de vijf kerken vier moeten sluiten en nu worden opnieuw de missen qua deelnemers gemaximaliseerd op 30 personen, functionarissen en andere die nodig zijn voor de dienst niet meegerekend. Vele kaarsje worden door de week en op Zondag in de kapel achter in de parochiekerk te Druten, in de tijdelijke Mariakapel te Horssen en in de Mariakapel in de oude toren op het Hoog te Afferden, ontstoken naast de lichtjes die thuis zullen branden. Juist in deze donkere tijd ontsteken wij het licht van ons geloof en nodig ik u allen van harte uit ons gezamenlijk voor te bereiden op de komst van onze Verlosser, de geboorte van het kind Jezus, met Kerstmis. En laten we met de kinderen uitkijken naar de komst van de Sint Nicolaas. De verwachting geeft hoop en hoop doet leven.

U kunt de komende tijd dagelijks zoals voorheen de kerkdiensten blijven volgen op youtube, wanneer u niet naar de kerk kunt komen. En als u de communie thuis wenst te ontvangen omdat u verhinderd bent om te komen bel ons even. Ik kom naar u toe.

Heb vertrouwen God is ons nabij.

Hoe verder?  We houden u graag op de hoogte. Het is een uitdaging. Bij dit alles heb vertrouwen in God en in elkaar.

Laten we met alle beperkingen samen die ene gemeenschap vormen, die God voor ogen staat al kunnen we dat niet goed gestalte geven door de nieuwe maatregelen, maar creatief zoeken we steeds nieuwe wegen. Moge Gods Geest ons en de verantwoordelijken daarbij inspireren tot de juiste woorden en daden.

Pastoor Jos Hermans

Gebed

God, toevlucht in onze nood, kracht in onze vertwijfeling en angst, vertroosting in ziekte en lijden, in onzekere tijden. Wees ons, uw volk, nabij en nu wij allen de gevolgen ondervinden van de maatregelen die genomen worden om verspreiding van het corona-virus te stoppen. Wij bidden voor hen die getroffen zijn door de ziekte en de nasleep van corona om hoop en genezing.  Wij bidden voor hen die door het virus zijn overleden. Doe ons beseffen hoe groot uw liefde is voor ieder van ons en dat Gij met ons zijt nu wij de kwetsbaarheid van ons dagelijks bestaan ervaren. Versterk ons geloof en vermeerder onze hoop, verruim onze liefde zodat wij ons zonder aarzelen kunnen blijven inzetten voor uw Rijk God, voor gerechtigheid en vrede, tot het heil en de zegen van die wij liefhebben. Door Christus onze Heer. Amen.

Mededeling van het bestuur inzake de kerkgang de komende weken volgen in afwachting van de overleg van bisschoppenconferentie die vóór het komende weekeinde met een vertaling van de oproep van minister Grapperhaus voor de eigen parochies komt.