Onze nieuwe (aanstaande) pastoor stelt zich voor

Beste parochianen van de parochie Heilige Franciscus en heilige Clara,

Broeders en zusters in Christus,
Goed nieuws!

Bisschop Mgr. G. De Korte heeft mij gevraagd om per 1 september van dit jaar uw nieuwe pastoor te worden en ik heb op deze vraag van harte “ja” geantwoord. Dit is wat mij betreft goed nieuws, omdat ik samen met u de Kerk van God mag gaan opbouwen in deze uitdagende tijd, maar ook omdat ik na enkele omzwervingen weer terug ben in het mooie land van Maas-en-Waal.

Ik ben geboren in Den Bosch en opgegroeid in een warm en katholiek gezin in Vught. Toch was het pas tijdens mijn studie Spaans aan de universiteit van Utrecht, dat God met volle kracht mijn leven binnen kwam. Ik ging de Bijbel lezen en alles veranderde. Mijn verlangen om regelmatig naar de kerk te gaan groeide en uiteindelijk begreep ik dat God me riep voor het priesterschap.
Bijna 7 jaar geleden werd ik diaken gewijd door bisschop Hurkmans die mij op stage zond naar uw buurparochie in Dreumel. In het daaropvolgende jaar werd ik priester gewijd en hoewel ik maar één jaar in het land van Maas- en Waal heb gewoond, heeft deze korte periode toch een onuitwisbaar positieve indruk op me achter gelaten. Nog steeds voelt Maas-en-Waal als thuis en daarom ben ik extra verheugd dat ik nu bij u in Druten kom wonen.

Na de stage in de Sint-Christoffelparochie werd ik kapelaan benoemd in de dorpen Sint-Michielsgestel en Den Dungen, waar ik twee ervaren pastoors mocht opvolgen. Dat betekende voor mij dat ik alle zeilen moest bijzetten, om het scheepje van mijn nog onervaren priesterschap de juiste richting op te koersen. Al doende leert men en al waren de baren soms woelig, toch merkte ik dat het priesterschap steeds natuurlijker aan begon te voelen. Uiteindelijk werd er een hechte geloofsgemeenschap gesmeed en ontstonden er vriendschappen voor het leven.

Begin vorig jaar had de bisschop mij toch weer op een andere plaats nodig en werd ik kapelaan in de binnenstad van Eindhoven. De missie hier was minder dorps, maar toch zeker ook mooi. In deze internationale stad was ik als een vis in het water omdat de diversiteit aan culturen me erg aanspreekt. Naast het dienen van de Heer, is het spreken van verschillende talen mijn passie. De theorie van mijn studie Spaans kon ik in een stad als Eindhoven volop in praktijk brengen.

Als u mij vraagt wat voor mij het hart vormt van mijn priesterschap dan antwoord ik: de Heilige Mis, Maria en de parochianen. Als deze drie dicht bij elkaar blijven dan bouwen we de Kerk op. Er is voor mij als priester niets mooiers, dan om getuige te zijn van zielen die opengaan voor de liefde van Jezus en Maria. Ik bid nu al dat dit ook in de nieuwe parochie volop mag gebeuren.

Voorlopig zal ik uw waarnemend pastoor zijn. Dat betekent niet dat ik een soort interim pastoor ben, in afwachting van een volgende pastoor. Nee, de bisschop heeft besloten mij voorlopig waarnemend pastoor te maken, omdat naast het pastoorschap ik nog een andere missie krijg toevertrouwd. Per 1 september zal ik ook worden benoemd tot priesterdirecteur van Radio Maria Nederland. Zelf heb ik het volle vertrouwen dat deze twee functies na verloop van tijd een organische eenheid zullen vormen, maar ik begrijp het besluit van de bisschop om dit rustig op te bouwen.

Tot slot wil ik zeggen dat het uiteraard voor iedereen even wennen zal zijn. Het vertrouwde gezicht van uw pastoor Jos Hermans zult u minder vaak zien.  Ik wens pastoor Hermans toe, dat hij in zijn nieuwe parochie veel goed werk mag doen en dat hij daar gelukkig mag worden.

Ik zie er erg naar uit u binnenkort persoonlijk te ontmoeten. Laten we tot die tijd voor elkaar bidden, want alleen een echt biddende Kerk zal de soms moeilijke stormen van onze tijd kunnen doorstaan!

In Christus en Maria,

Uw (aanstaande) pastoor Pieter Zimmermann