Afscheid pastoor Hermans

Op zondag 28 augustus nam pastoor Hermans afscheid tijdens een sfeervolle dienst in een goedgevulde kerk. ‘Ieder mens heeft zijn eigen plekje. De bisschop heeft mij gevraagd te verkassen naar Sint Anthonis. Daar heb ik ja op gezegd.’ Aldus pastoor Hermans. Mijn plaats hier wordt ingenomen door pastoor Zimmermann, jong, enthousiast en katholiek. Maar uit het oog is niet uit het hart. Jullie zijn allen op 23 oktober welkom bij mijn installatie in Sint Anthonis.’

Vicevoorzitter Ton Perlo refereerde, hoe pastoor Hermans na zijn aantreden de vijf carnavalsverenigingen samen wist te brengen. “Terugkijkend op de afgelopen zeven jaren heb je nogal wat voor je kiezen gekregen, zoals het teruglopend kerkbezoek en de kerksluitingen.  De discussies in het parochiebestuur waren soms pittig. Vaak was het, ook na een zware vergadering, aangenaam om nog even na te zitten onder het genot van een glaasje.” Namens het parochiebestuur ontving de scheidende pastoor een fraaie tinnen kandelaar.

Ook de Vrienden van de Ewalden lieten zich niet onbetuigd. Gradi Martini merkte op hoe pastoor Hermans altijd in de kerk aan het klussen was. Het gebouw ging dus aan zijn hart. Ze bood hem namens de vrienden van de Ewalden daarom een lidmaatschap aan, vergezeld van een fles voortreffelijke Ewaldenwijn.

Daarna volgde in de zonovergoten tuin een gezellige samenzijn, waarbij de pastoor als blijvende herinnering een sequoia plantte.

JD

Aanvulling van pastoor Hermans

Een bijzonder moment voor mij was ook het strijken van de geel-witte vlag. Deze vlag heeft mijn moeder Mieke 25 jaar geleden voor mij gemaakt voor de eerste Neomistenmis in mijn geboortedorp Dinther. Natuurlijk gaat deze mee naar de nieuwe parochie Marie, Moeder van de Kerk in Sint Anthonis.

Het gaat u allen goed.

Moge wat verder op uw weg komt u tot zegen zijn:
de vreugde van de ontmoeting,
de kracht van de ontbering,
de tijd van de verwachting,
het genot van de volheid,
het verlangen van het gemis.

Moge uw leven verder anderen tot zegen zijn:
dat uw ogen met mildheid zullen kijken,
dat uw handen open zijn en opbouwen,
dat u luistert tot in de stilte,
dat uw woorden hartelijk en oprecht zijn
en dat u allen in hart en nieren bewogen zult blijven
om de mens op uw levenspad,
herken Gods gelaat in die persoon.

En moge u, die gelooft
Gods werk blijven verrichten en zo God tot eer zijn
en  moge u bijdrage aan de heelheid van de Schepping
en het welzijn van uw elkaar.
Door Christus onze Heer.

De afscheidsviering is terug te zien via deze link: https://youtu.be/HC3Lmj_iNJs .

Het was een mooie dienst en een goed afscheid.
Bedankt en tot weerziens.

Tot in het mooie land van Cuijk,

De uitnodiging voor de installatieviering op zondag 23 oktober 10.30 uur staat.  Van harte welkom in de geloofsgemeenschap van Christus, de rooms katholieke kerk in de parochie Maria, Moeder van de Kerk te Sint Anthonis, de deur staat open voor u  het gehele kerkelijk jaar. Het gaat u allen goed tot weerzien.

Ik bid u om Gods zegen; bidt u ook voor mij.  Amen.

Pastoor Jos Hermans