Adventsactie 2022: “Diaconie in onze eigen dorpen”

Vrienden,

Elk jaar wordt er met name in de Advents- en Vastentijd extra aandacht besteed aan wat de Kerk sinds jaar en dag zo mooi noemt de “werken van barmhartigheid”. Bij werken van barmhartigheid kunnen we denken aan het bezoeken van eenzame of bedroefde mensen, het verzorgen van zieken of het koken voor arme of dakloze mensen.

Hoewel er in onze Nederlandse maatschappij weinig echte lichamelijke honger is, moeten we helaas vaststellen dat de honger naar warmte, genegenheid en naastenliefde enorm is. Dit is de reden dat we dit jaar als Adventsproject niet hebben gekozen voor een project ver weg, maar dat we geld willen inzamelen voor diaconale initiatieven in onze eigen omgeving. Als parochie denken we na over de mogelijkheden om ook in de dorpen van onze eigen parochie mensen nabij te zijn, die het wellicht door het verlies van een dierbare moeilijk hebben of mensen die behoefte hebben aan wat meer “gewoon” gezellig contact. Dit kan door elkaar regelmatig te ontmoeten, een hapje te eten en met elkaar in gesprek te gaan over de dingen die ons raken.

Omdat het christelijk gebod “bemin uw naaste als uzelf” niet alleen mooi moet klinken, maar ook echt handen en voeten mag krijgen in ons eigen leven, willen we hiervoor bijzonder dit jaar op weg naar Kerstmis geld inzamelen.  Over wat deze initiatieven concreet zullen betekenen, houden we u de komende maanden op de hoogte. Mocht u bij het lezen van dit stukje geraakt zijn en bij uzelf denken “het lijkt me erg mooi om daaraan een steentje bij te dragen als vrijwilliger”, schroom dan niet om contact met ons op te nemen door te mailen naar info@parochiefranciscusenclara.nl of door even te bellen naar de pastorie op dinsdag, woensdag of vrijdag tussen 9.00 en 11.30 uur (tel. 0487-512387).

Ik hoop dat de Adventsactie 2022 veel rijke vruchten mag dragen en dat het mag bijdragen aan meer saamhorigheid en naastenliefde voor de toekomst!

Namens de parochie Hh. Franciscus en Clara,

Pastoor Pieter Zimmermann