Parochie in Beweging: oktober

• Zondag 1 oktober ontvangt Marijke Bennik aan het einde van de mis een onderscheiding van de Nederlandse Gregoriusvereniging. Na afloop van de mis is er koffiedrinken in het parochiecentrum.
  • Dinsdag 3 oktober is het feest van de Heilig Ewalden. Om 20.00 Rozenkrans bidden in de Mariakapel in de Ewaldenkerk.
  • Woensdag 4 oktober is het feest van de Heilig Franciscus. 9.00 uur Heilige Mis
  • Maandag 9 oktober, 20.00 uur, filmavond Catholicism in het parochiecentrum (de keer erop is dit op maandag 20 november)
  • Zondag 22 oktober Caeciliafeest. Pieter Lewiszong wordt in het zonnetje gezet wegens het 60-jarige lidmaatschap van het Sint Caeciliakoor
  • Maandag 23 oktober 20.00 uur Geloofscursus in het parochiecentrum
  • Alle dinsdagen: rozenkransgebed in Afferden, Deest, Druten, Horssen en Puiflijk >lees meer

In de maanden oktober en november bezoekt de pastoor de basisscholen in Afferden, Deest, Puiflijk, Horssen en Druten. Vervolgens krijgen de kinderen een rondleiding in de parochiekerk.

Wat vieren we in oktober

Feestdag 3 oktober. De heilige Ewalden behoorden tot de eerste metgezellen van Sint-Willibrord. Zij trokken naar Westfalen om de heidense Saksen te bekeren. Toen zij trachtten tot een aanvoerder van de Saksen door te dringen en in de woning van diens rentmeester de eucharistie vierden, werden zij door de heidenen overvallen en ter dood gebracht. Hun lichamen werden in de Rijn geworpen, maar op wonderbare wijze teruggevonden. De kerk van Druten is de enige in Nederland die is toegewijd aan deze beide heiligen.

Feestdag 4 oktober. De heilige Franciscus is samen met de heilige Clara de patroonheilige van onze parochie. Hij is een van de grootste heiligen van de katholieke Kerk. Zijn radicale liefde voor God en zijn Schepping maakte van hem een ‘alter Christus’ (“een andere Christus”). Een uitspraak van hem is: “Begin door te doen wat nodig is, daarna wat mogelijk is, en plotseling doe je het onmogelijke.”

Feestdag 7 oktober. Oktober is in de katholieke kerk de maand van de Rozenkrans. Dit gebruik stamt uit de 19e eeuw. De keuze van de maand oktober hangt samen met het feest van Maria van de Rozenkrans op 7 oktober. Dit feest werd ingesteld door de heilige paus Pius V in 1571 naar aanleiding van de overwinning op de Turken in de Slag bij Lepanto na het bidden van de rozenkrans.

Vervoer naar de kerk
Wilt u graag de Heilige Mis bijwonen maar kunt u niet op eigen gelegenheid naar de kerk komen omdat u bijvoorbeeld slecht ter been bent? Laat het dan even weten aan het secretariaat, bereikbaar op dinsdag, woensdag en vrijdag van 09.00 uur-11.30 uur. Telefoon 0487 512387. U wordt dan opgehaald en weer thuisgebracht.

Alles op een rijtje in de Maas&Waler van woensdag 27 september >klik hier