Woord van de pastoor: gezegende opgang naar Kerstmis

Vrienden,

In de meest barre omstandigheden denkbaar kwam onze Verlosser meer dan 2000 jaar geleden naar de aarde. Vanwege de hardheid van de harten van de mensen was er geen plaats voor Hem in de herberg. Sint Jozef en onze hemelse Moeder Maria moesten daarom uitwijken naar een onooglijke stal in Bethlehem, waar het ongetwijfeld koud was, tochtig en donker.

In deze sombere setting ziet het kleine Kindje Jezus het levenslicht en de vreugde die Hij met zich mee brengt is volmaakt. Sint Jozef en Maria worden overvallen door een blijdschap die niet groter had kunnen zijn, zelfs niet als de omstandigheden beter waren geweest.

Uit het tijdloze verhaal van de geboorte van Christus kunnen we ook voor onze tijd een belangrijke les trekken. De omstandigheden zijn ook nu verre van ideaal. Het aantal oorlogen neemt toe, de mens lijkt God veelal vergeten en zelfs in onze beminde Kerk heerst er op veel plaatsen verwarring.

In deze donkere winternacht komt de Heer. Hij komt en ook nu laat Hij de vreugde die Hij meebrengt niet afhangen van “goede voorwaarden”. Nee, Hij komt dwars door alle ellende heen om als pasgeboren Kind de wereld te vertederen en een vrede aan de kondigen die eeuwig zal zijn.

Kerstmis vier je niet alleen. Kom daarom met Kerstmis naar de Heilige Ewaldenkerk in Druten en bezoek de verschillende kerststallen die onze parochie rijk is.

Namens het parochiebestuur en alle vrijwilligers wens ik u een zeer gezegende opgang naar Kerstmis toe!

Pastoor Pieter Zimmermann