Oecumenisch wandelen langs historisch Druten

De oecumenische winterwandeling bracht gisteren de deelnemers op plekken die het hart raakten.

Het was een prachtige zondagmiddag, de zon scheen volop en de temperatuur steeg maar liefst tot zo’n 12 graden. Dit maakte het weer ideaal voor de oecumenische winterwandeling. De wandeltocht leidde langs de mooie herenhuizen aan de Kattenburg, die een mix van verschillende bouwstijlen, zoals neo-stijlen en Jugendstil, lieten zien. Deze herenhuizen waren het visitekaartje van de beroemde fabriek Dericks & Geldens. De panden getuigen van grote welvaart. Deze stond echter in schril contrast met het leven in de volkswijk Horst, waar de bewoners gezamenlijk water moesten putten bij een enkele dorpspomp.

Tijdens de wandeling werd duidelijk hoe belangrijk de Joodse gemeenschap voor Druten is geweest. In de Nieuwstraat, ook wel bekend als de Jodenhoek, werd stilgestaan bij een bijzonder stukje kerkgeschiedenis. Hier werd verteld hoe de voormalige protestantse kerk veranderde in een synagoge. Op de Waalbandijk werd men herinnerd aan dit Joodse verleden door middel van het Joods monument, dat samen met het regenboogbankje oproept tot verdraagzaamheid.

Tijdens de wandeling werden ook verschillende andere historische locaties bezocht, zoals het geboortehuis van de Haagse kunstenares en verzetsheldin Ru Paré, het Ambtshuis (het bestuurlijk centrum van Maas en Waal) en Huize Boldershof. De wandeling werd afgesloten bij Mamre, waar heerlijke soep en broodjes werden geserveerd.

De organisatie van deze mooie dag lag in handen van de werkgroep oecumene en de Stichting KleiGoed. We willen hen dan ook bedanken voor het organiseren van deze geslaagde middag.