Passie voor Bachpassies

Lezingen op 14 en 21 maart 2024

Nederland Passieland. Al meer dan een eeuw worden de weken voor Pasen gedomineerd door talloze uitvoeringen van de Matthaeus-Passion en de Johannes-Passion van Johann Sebastian Bach (1685-1750). Maar waar dankt deze op het Nieuwe Testament gebaseerde muziek over het lijden van Jezus Christus nu eigenlijk haar populariteit aan? In twee duo-lezingen gaan de musicologen drs. Maarten-Jan Dongelmans en drs. Jan-Willem van Ree op 14 en 21 maart 2024 op een verrassende wijze nader in op dit imposante culturele erfgoed. De avonden worden gegeven in de pastorie van Druten (Hogestraat 4).

Met de nodige klankvoorbeelden wordt de aloude Passietraditie nader belicht. Aan de orde komen onder meer de liturgische wortels, de ontstaansgeschiedenis van de Matthaeus-Passion en de Johannes-Passion, symboliek, opbouw, muziek, het tekstboek en de verschillende invalshoeken van beide Passies. Tevens wordt de vraag aan de orde gesteld wat de verschillen zijn tussen beide werken die ieder hun eigen fans hebben.

Thomanerkirche Leipzig

Tijdens de duo-lezingen wordt ook de uitvoeringspraktijk besproken. Hoe klonken de passies in de tijd van Bach (onder andere in de hier afgebeelde Thomanerkirche Leipzig) en waarom verdween de Matthaeus-Passion bijna een eeuw lang van het programma? Dongelmans en Van Ree besteden uiteraard ook aandacht aan de unieke Nederlandse Passietraditie. De legendarische uitvoeringen door Mengelberg (Concertgebouw Amsterdam) en de Nederlandse Bachvereniging (Grote Kerk Naarden) blijven niet onvermeld.

Daarnaast geven beide sprekers ook nog een workshop in het koraalzingen. We studeren van elke passie één koraal in. Ervaar bij de SACA hoe het is om Bach te zingen!

Cursus informatie

• De cursus (inclusief workshop) Passie voor Bachpassies bestaat uit twee avonden (14 en 21 maart 2024) en wordt gegeven in de pastorie van Druten (Hogestraat 4).
  • Aanvang cursus: 20.00 uur.
  • Prijs: €60,00 per persoon voor twee avonden (inclusief de twee duo-lezingen, de workshop, twee maal koffie/thee per avond).
  • Aanmelden via contactformulier www.cultuur-avontuur.nl (of via 06-21241098).