Woord van de pastoor: Pasen

Vrienden,

Zoals u misschien weet is voor katholieken het belangrijkste feest van het kerkelijke jaar niet Kerstmis maar Pasen. Tijdens de nacht van Pasen zal de kerk bij de opening van Eucharistieviering aardedonker zijn, tot het moment dat de priester of diaken met de Paaskaars in zijn handen de kerk binnenkomt om het “Licht van Christus” te zingen. Op dat moment vieren wij dat Jezus opstaat uit zijn graf en dat Hij met zijn Verrijzenis de duisternis van de dood heeft overwonnen.

Jezus heeft aan het kruis geworsteld met zijn aartsvijand de duivel. Jezus sterft en aanvankelijk lachte de duivel in zijn vuistje, omdat hij dacht dat hij voor eens en altijd de eeuwenlange strijd tussen licht en donker, goed en kwaad in zijn voordeel had beslecht. Niks bleek minder waar. Met de dood van Jezus is juist de duivel verslagen. De duivel nam het leven van Jezus niet af, nee Jezus gaf het vrijwillig. Het waren niet de harde spijkers die de Heer aan het kruis vasthielden, maar Zijn diepe liefde voor ons.

In de nacht van Pasen wordt de Paasjubelzang gezongen. Een lied van overwinning dat na bijna 2000 jaar nog niets aan glans heeft verloren. De volgende woorden komen uit dat lied:

Aarde, lichtovergoten, verheug u: de luister van de eeuwige Koning omstraalt u, zie van heel de wereld is het duister geweken! En gij, onze moeder de kerk, overstroomd door dit glanzende licht verblijdt u! <…> In deze nacht heeft Christus de boeien van de dood verbroken en is Hij zegevierend uit het dodenrijk opgestaan. Zonder de weldaad van de verlossing had ons leven geen enkele zin!

“Een mooie tekst”, denkt u misschien, “maar wat heeft dat met mij te maken?”. De laatste regel van het citaat geeft het antwoord: zonder Pasen had ons leven geen enkele zin. Zonder Pasen zou de poort naar het paradijs nog altijd gesloten zijn en zou er geen leven zijn na de dood. Zonder Pasen mist het leven zijn ware betekenis.

Daarom zou ik willen vragen om even alles wat u al denkt te weten over God en het geloof aan de kant te zetten en dit jaar met een volledig open hart naar de H.H. Ewaldenkerk te komen met Pasen. Kijk met een frisse blik naar dit grote mysterie dat elk jaar weer nieuw is en weet: “Hij stierf ook héél persoonlijk voor mij.”

Ik bid dat u de levende Christus dit jaar ook laat opstaan in uw eigen leven en ik wens u alvast een heel Zalig Pasen toe!

Pastoor Pieter Zimmermann