Verslag informatieavond herbestemming voormalige H. Antonius Abt kerk

Positieve reacties op een eerste impressie.

Woensdagavond 11 maart vond in het Dorpshuis “De Horst” in Horssen een tweetal informatiesessies plaats over de herbestemming van de kerk te Horssen.

Speciaal voor de direct omwonenden was er om 19.00 uur een bijeenkomst, waarbij alle “buren” aanwezig waren. Na verwelkoming door de vicevoorzitter Ton Perlo, werd door makelaar Ton van Cooten (Reliplan) en architect Frans van de Looi (van de Looi architecten) het plan gepresenteerd. Na een aantal vragen en suggesties van de omwonenden, werd het plan positief ontvangen.

Om 20.30 uur begon de informatiebijeenkomst voor de inwoners van Horssen. Er waren 26 Horssenaren aanwezig. Na een korte inleiding van de vicevoorzitter en de makelaar, werd er door Frans van de Looi een presentatie gegeven. Ook bij deze sessie werden relevante vragen gesteld en een aantal suggesties gedaan. Wederom stonden de aanwezigen positief tegenover de gepresenteerde plannen.

Het is een pril begin, maar na de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed, de gemeente Druten en de monumentencommissie heeft de architect voldoende informatie opgehaald om te verwerken in de volgende stappen van het plan.

Uiteraard zal het parochiebestuur u op de hoogte houden van de verdere ontwikkelingen en zal er weer een informatieavond worden belegd als de plannen in een verder stadium zijn.

Kort samengevat het plan:

Met respect voor het verleden, ruimte creëren voor de toekomst.

Uitgangspunten zijn:

• behoud van de toren
  • behoud van het silhouet van de kerk
  • behoud van het voormalige priesterkoor met haar glas-in-loodramen
  • behoud van het originele deel pastorie.

Voor verdere informatie verwijzen wij u naar de presentatie: