Het orgel H.H. Ewaldenkerk

In 1795 kregen de katholieken van Druten de middeleeuwse parochiekerk, die sinds 1614 door de protestanten was gebruikt, terug. Omdat deze kerk te klein en bouwvallig was, bouwde men in 1822 met behulp van een landelijke subsidie van f. 8.500,- een nieuwe Waterstaatskerk. Pastoor G.P. van den Bosch zorgde voor een fraaie inrichting en voor een nieuw orgel, dat in 1842 door F.C. Smits (I) uit Reek voor f. 3.000,- werd gerealiseerde. De orgelkas werd vervaardigd door schrijnwerker -timmerman A. Wilmer.

Toen de Waterstaatskerk in 1877 werd vervangen door de huidige neogotische naar ontwerp van P.J.H. Cuypers, plaatste F.C. Smits (II) het orgel over, waarbij hij gedwongen werd het instrument uit het zicht te houden. Aldus belandde het orgel aan de zijkant van de koorzolder met het front tegen de noordmuur van de toren.

In 1971 werd het orgel geheel gerestaureerd en gerehabiliteerd door de firma Verschueren uit Heythuysen. Het herkreeg zijn centrale plaats op de orgelgalerij. De balustrade van het Smitsorgel uit de kerk van Oijen werd in Druten hergebruikt.

Dispositie

Hoofdwerk (C-f3)