Oecumenische winterwandeling in het teken van Dericks & Geldens. Een kijk op Druten zoals je nog nooit hebt gezien.

Druten, centrum van grof-keramiek
In de negentiende en twintigste eeuw werden in Druten op grote schaal stenen, dakpannen en keramiek vervaardigd. De roemruchte fabriek van Dericks & Geldens, die werd opgericht voor de bouw van de H.H. Ewaldenkerk, verwierf landelijke bekendheid. Hoewel de ooit zo imposante schoorsteen al meer dan veertig jaar niet meer over Druten uitkijkt, wordt men in het Drutense straatbeeld nog tot op de dag van vandaag herinnerd aan de rijke nijverheidshistorie.

Een oven voor de kerk
Om kosten te besparen richtte het R.K.-kerkbestuur van Druten in 1874 een eigen steenfabriek op, om stenen te bakken voor de bouw van de H.H. Ewaldenkerk. Na voltooiing van het gebouw namen twee kerkmeesters de steenfabriek over: de ontvanger van het polderdistrict Allard Carel Jacob Dericks en manufacturier Nicolaas Aloysius Geldens. Zij legden de basis voor een legendarisch tijdperk.

Leverancier voor beroemde Cuypers’ bouwwerken
Het ontwerp van de fabriek was van de hand van de beroemde architect Pierre Cuypers, die eerder het ontwerp voor de neogotische kerk had geschetst. Door de intensieve contacten met Cuypers wordt de fabriek een soort Cuypers werkplaats. Jarenlang werden in Druten complete ornamenten en tegeltableaus vervaardigd voor beroemde bouwwerken in heel het land. Denk aan het Amsterdamse Centraal Station, kasteel Haarzuilens, het Muiderslot, de St.-Servaas in Maastricht. De showcollectie werd voor onderwijsdoelen gebruikt in het Rijksmuseum. De Limburgse architect maakte de naam van de fabriek uit het Land van Maas en Waal groot in de rest van Nederland.

Karakteristiek straatbeeld
Wie door Druten fietst of wandelt ziet op verschillende plekken in het huidige straatbeeld gebouwen die karakteristiek zijn voor de verdwenen steenfabriek. De tichelgaten hebben hun naam gegeven aan Drutens nieuwste wijk.

Tijdens de oecumenische winterwandeling word je geïnformeerd over die roemrijke historie, neemt Leo Adams je mee naar het voormalige fabrieksterrein en wandel je langs Drutense monumenten en kunstwerken die herinneren aan de fabriek van Dericks & Geldens.

Programma

Datum:   zondag 27 januari 2019, aansluitend aan de oecumenische dienst in de Immanuelkerk
Ontvangst met een kopje koffie of thee in Mamre, naast deze kerk.

Inleidend woordje:  11.30 uur
Vertrek: 11.45 uur
Eindpunt:  13.15 uur, parochiecentrum, Hogestraat 4, waar soep en broodjes worden geserveerd
Deelname:  gratis