Paus ontvangt de bankenwereld

Paus ontvangt de bankenwereld en spreekt de aanwezigen toe vanuit de sociale leer van de kerk.

Paus Franciscus dacht maandag na over de ernstige en cruciale uitdagingen die de coronaviruspandemie op sociaal en economisch gebied met zich meebrengt, die, zo zei hij, een genereuze en ethische reactie vereisen van degenen die belast zijn met bedrijfsbeheer en economische ontwikkeling. De paus richtte zich tot vertegenwoordigers van een Italiaanse topinvesteringsbank – de Cassa Depositi e Prestiti – en merkte op dat de taak van het Instituut dat 170 jaar geleden werd opgericht, is geëvolueerd door zich aan te passen aan de behoeften van de samenleving en van het land.

Hij zei dat het ontwikkelingsproces aan de gang is en een genereuze inzet vereist, aangezien de economische dynamiek op de voorgrond staat terwijl we zoeken naar een weg voorwaarts in deze moeilijke tijd van de pandemie. De paus merkte op dat een instelling als deze een cruciale rol speelt bij de ontwikkeling, aangezien zij betrokken is bij investeringen, ondersteuning van lokale autoriteiten, bij de opleiding van professionals en bij productiviteit. In een tijd als deze, zei hij, met zeer aanzienlijke gevolgen voor de productiviteit, en met behoefte aan vernieuwing of radicale transformatie, heeft het werk van een investeringsbank een belangrijke impact op de commerciële dynamiek en heeft het de verantwoordelijkheid om ‘de concentratie van de handel’ te voorkomen. en handel in handen van een paar realiteiten van mondiale dimensie. “

Winst

Paus Franciscus herinnerde de aanwezigen eraan dat volgens de sociale doctrine van de Kerk een visie waarin investeerders “een redelijk rendement verwachten” aanvaardbaar is, maar dat middelen moeten worden verzameld en gebruikt voor de “financiering van initiatieven gericht op sociale en collectieve promotie”.

“Christelijk denken is in principe niet in strijd met het vooruitzicht op winst, maar eerder tegen winst tot elke prijs”, zei hij. Het individu, voegde de paus eraan toe, mag nooit een slaaf worden van een proces “dat hij of zij op geen enkele manier kan controleren of bestrijden”, slechts een tandje in het wiel van een mechanisme dat gericht is op winst.

Corruptie

De paus dacht na over hoe bedrijfsbeheer vereist “eerlijk en duidelijk gedrag dat niet toegeeft aan corruptie”. Hij zei dat het bij het uitoefenen van je verantwoordelijkheden noodzakelijk is om goed van kwaad te onderscheiden, waarbij hij benadrukte dat op het gebied van economie en financiën transparantie en het zoeken naar goede resultaten hand in hand moeten gaan.

“Het is een kwestie van het identificeren en moedig volgen van actielijnen die respectvol zijn en inderdaad de mens en de samenleving bevorderen”, zei hij.

Paus Franciscus riep ook al degenen die in de sector werken op om de doorstart aan te moedigen van een economie die solidariteit als kernwaarde heeft en een motor is voor de ontwikkeling van mensen, gezinnen en de samenleving als geheel. Alleen op deze manier, zo concludeerde hij, zal het mogelijk zijn om de geleidelijke vooruitgang van de natie te begeleiden en het algemeen welzijn te dienen, en hij drong er bij de aanwezigen op aan bouwers van gerechtigheid en vrede te zijn, terwijl ze hun werk met vrijgevigheid en solidariteit voortzetten.