Kapellentocht 2021…. Wel of niet?

Ja en nee!

Een dergelijk antwoord roept natuurlijk vragen op en vereist uitleg. Oorzaak: de coronapandemie en de bijkomende maatregelen en vooruitzichten. Bijeenkomsten moeten immers veilig en verantwoord kunnen plaatsvinden, het aantal besmettingen en ziekenopnames is nog veel te hoog. Dit maakt het dat we de jaarlijkse dekenale Kapellentocht voor de tweede keer niet door kunnen laten gaan. Juist het samen op pad gaan, het samen eucharistie vieren op de Kapelberg is daarom opnieuw uitgesloten.

Indertijd, nu vijftien jaar geleden, is de Kapellentocht voor het eerst georganiseerd op initiatief van de toenmalige dekenale raad Wijchen om een impuls te geven aan het samen ‘kerkzijn’. Met Pinksteren wordt het ontstaan van de kerk gevierd, des te mooier om het dan ook samen te doen met zoveel mogelijk mensen van verschillende parochies.

De Kapellentocht is inmiddels een traditie geworden, nu binnen het dekenaat Druten-Wijchen, waarbij Maria bijzondere aandacht krijgt en door de dag heen verschillende kapellen bezocht worden. Dit jaar zou, naast de parochies H.  Franciscus en H. Clara Druten en De Twaalf Apostelen Wijchen voor het eerst ook parochie Johannes XX111 Beuningen deelnemen. Extra pijnlijk dat de Kapellentocht 2021 niet doorgaat.

Nee….. Er zal dus dit jaar voor deze gelegenheid geen gezamenlijke eucharistieviering zijn op de Kapelberg in Bergharen.

Ja….. U kunt natuurlijk wel, met in acht nemend de maatregelen, verschillende kapellen bezoeken, per auto, fiets of lopend en er een kaarsje opsteken. Een zinvolle uitdaging.

U graag een gezond weerzien toegewenst, zeker op de zestiende Kapellentocht 2022 (!) en een vriendelijke groet namens het organisatiecomité Kapellentocht:

Gerard Toonen