Open Monumentendag: Mijn monument is jouw monument

Mijn monument is jouw monument

Dit is de titel van het thema van de Open Monumentendagen 2021 op zaterdag 11 en zondag 12 september, op beide dagen opent de kerk om 11.00 uur en sluit om 17.00 uur.

Het parochiebestuur van de Ewaldenkerk in Druten nodigt u allen van harte uit om uw monument op één of beide dagen te bezoeken. Er wordt een uitgebreid programma gepresenteerd, om te vieren dat de oude dorpskerk 225 jaar geleden weer in katholieke handen kwam en dat het kerkkoor St.-Caecilia 225 jaar bestaat.

Op beide dagen is er een tentoonstelling, die stilstaat bij de zeer beroemde architect van deze kerk: Pierre Cuypers (1827-1921), dit jaar honderd jaar geleden overleden. Hij is niet alleen architect van meer dan zeventig kerken, maar ook is hij de ontwerper van het Rijksmuseum en Centraal Station in Amsterdam, en van het meest luxueuze kasteel van Nederland, kasteel De Haar bij Utrecht.

Op zondag zal de achterkleinzoon van de architect, ook Pierre Cuypers geheten, een lezing houden over zijn overgrootopa, die naast architect een echte ontwerper, ondernemer en vernieuwer was. De lezing begint om 14.30 uur en is vrij toegankelijk.

Tijdens de tentoonstelling wordt door de stichting KleiGoed Maas en Waal uitgebreid stilgestaan bij de invloed die architect Cuypers heeft gehad op het ontstaan van de steenoven van de Vereenigde Ceramiek-, Steen- en Dakpannenfabriek Dericks en Geldens in Druten. Deze steenoven betekende werkgelegenheid voor Druten.

De Ewaldenkerk is gebouwd van de bakstenen van deze steenoven en ook het geglazuurde tegelwerk werd door de architect gebruikt. Cuypers maakte de naam van de fabriek groot in de rest van Nederland.

De steenoven werd gesloten in 1977. Druten bezit gelukkig nog vier arbeiderswoningen op het voormalige terrein van de steenoven en het kantoor van de fabriek. Ook op de Kattenburg vindt u nog voorbeelden van woningen met ornamenten, afkomstig uit deze fabriek. De stichting organiseert wandelingen langs deze monumenten. U kunt zich tijdens dit weekend inschrijven voor deze wandelingen die op een later tijdstip plaats vinden. Info hierover bij de balie achterin de kerk.

Er liggen flyers die u gratis mee mag nemen om individueel de wandeling naar deze woningen te maken. Tevens zijn er flyers die vertellen over het Smitsorgel, ook een monument; over de pareltjes van de kerk, te ontdekken bij een rondgang, en over de glas-in-loodramen.

Deze ramen vormen het centrale thema van dit monumenten weekend in Maas en Waal n.a.v. de verschijning van de website Kerkramen tussen Maas en Waal.

Er zijn gastvrouwen en –heren aanwezig om toelichting te geven.

Muziek in de Ewaldenkerk

Gedurende dit weekend wordt ook stilgestaan bij het 225-jarig jubileum van het kerkkoor. Op de eerste paasdag in 1795 zingt het koor zo hard dat heel Druten het kan horen dat de Ewaldenkerk weer gebruikt mag worden als katholieke kerk. Dankzij de hulp van de Fransen die vanaf 1794 meer vrijheid gaven aan de katholieken.

Op zondag 12 september zingt het kerkkoor tijdens de H. Mis van 10.00 uur onder leiding van dirigente Jacqueline van Koolwijk. Zij zal ook op gezette tijden het Smitsorgel bespelen.

Na dit weekend houdt het feest niet op. Noteert u alvast in uw agenda: zondag 3 oktober is er om 14.30 uur een jubileumconcert in de Ewaldenkerk. De kerk is open om 14.00 uur en de toegang is gratis. Er wordt een vrije gift gevraagd.

Het concert wordt verzorgd door het Kamerkoor Lux uit Den Haag onder leiding van de Griekse dirigente Angeliki Ploki. Het koor bestaat uit 32 zangers en zij zingen a capella koormuziek. Een rijkdom om naar dit koor te luisteren, dat je hult in levendige, hemelse klanken.

En het muziekfeest gaat door! Koninklijke Gemengde Zangvereniging Orpheus bekijkt de mogelijkheden om weer een kerstconcert te verzorgen en het hoogtepunt van de muzikale jubileumfestiviteiten vindt plaats in 2022. Op een nader te bepalen datum komt Herman Finkers naar Druten. Hij heeft al veel kerken vol gekregen met zijn Missa in Mysterium, waarin de mensen worden uitgenodigd zoveel mogelijk delen van de mis mee te zingen. Finkers treedt op als verteller.

Wanneer de coronamaatregelen het mogelijk maken dat de kerk vol is, wordt de datum van zijn bezoek aan Druten bekendgemaakt. Hou de publicatie op de website en in de media in de gaten.

Het Parochiebestuur wenst u een mooi Monumentenweekend toe en nodigt u van harte uit. Wilt u het juweel van de Ewaldenkerk als gemeenschap in stand houden? Word lid van de Vrienden van de Ewalden. Info hierover is aanwezig bij de infobalie of wendt u, tijdens dit weekend tot Ton Lansdaal.

Dit programma wordt uitgevoerd met inachtneming van de coronamaatregelen.

Ewaldenwijn

Voor het jubileum is een speciale wijn te koop met een beeltenis van de Ewaldenkerk. Een eerlijke, volle Merlot uit Zuid-Frankrijk. Deze wijn heeft een strenge selectie ondergaan van druiven en is bereid met passie, Door de pruim en aardbei aroma’s ontstaat een ronde sappige volle smaak. De favoriete stijl voor een Merlot. Een prachtige wijn voor bij zachte kaassoorten, kipgerechten maar zeker ook om zo van te genieten. De wijn kost € 10 per fles. Verkrijgbaar in de kerk, het parochiecentrum en bij Mitra Druten, Hogestraat 53 6651BH Druten. De opbrengst komt ten goede van de Ewaldenkerk.