Woord van de pastoor

Vrienden,

Nog maar een korte tijd scheidt ons van het Feest der feesten, het grote Paasfeest. De Kerk schonk ons de Vastentijd om alle ballast, die ons niet dichterbij God en bij elkaar brengt, overboord te gooien. De 40-daagse vastentijd herinnert ons aan de 40 jaren dat het Joodse volk door de woestijn trok, om uiteindelijk hun hoop vervuld te zien worden bij de aankomst in het Beloofde Land. De Vastentijd is een tijd van ontberingen en beproevingen, maar ook van uitzuivering en Godsontmoeting. In deze tijd is God dichterbij dan ooit en laat Hij zich eenvoudig vinden, wanneer wij Hem in de stilte van de Kerk of in de hulp aan onze naaste opzoeken.

De paarsgekleurde soberheid in de eredienst van de Kerk, zal nu bijna plaats maken voor het uitbundige wit en goud van de Paasnacht. We zullen als Kerk gaan vieren dat Christus op Witte Donderdag voor het eerst samen met zijn apostelen de Eucharistie vierde. Op Witte Donderdag laat de Heer het ontroerende testament van zijn liefde na, door zijn leerlingen tot priesters te wijden en door ze de opdracht te geven deze Eucharistie tot aan het einde der tijden te blijven herhalen. Op Goede Vrijdag staan we bij Jezus aan de voet van het kruis, om daar getuige te zijn van de meest dramatische gebeurtenis uit de geschiedenis van de mensheid: God zelf, Zoon van de Vader, wordt gedood aan het kruis. Toch is deze climax van duisternis niet het einde. Wat blijkt namelijk? Aan het kruis sterft Jezus, maar met zijn dood sterft ook de dood. Hoe kan dat? Jezus staat drie dagen nadat Hij zijn leven voor onze zonden heeft geofferd weer op uit de dood en toont daarmee dat het Leven, zijn leven, uiteindelijk het laatste woord heeft. Met Pasen vieren we dat Jezus voor altijd de angel uit de dood heeft verwijderd en dat Hij voor iedereen die Hem wil volgen de deur naar de hemel heeft geopend.

Ik nodig u van harte uit dit Paastriduüm, de drie dagen van Pasen, met ons mee te vieren in de Ewaldenkerk in Druten. Het Paasfeest is een feest waarbij we niet alleen maar herdenken, maar waarbij we zelf deelgenoten worden van het grote geheim van onze Verlossing. Pasen vieren is binnentreden in het Hart van de Heer, om samen met Hem te lijden, te sterven en na drie dagen weer te verrijzen.

Ik wens u allen nu al een heel Zalig Pasen toe!

Pastoor Pieter Zimmermann